Történelem

1974-ben a japán Pilot Pen Corporationnél egy négytagú, mérnökből álló team egy pormentes “palatábla” megvalósításán dolgozott. A táblát az üzeti életben használatos terméknek szánták (egyfajta krétaallergiásoknak szánt környezetbarát irodaszernek), azonban amikor a Takara Toy Company egyik munkatársa véletlenül találkozott a prototípussal, meglátta a benne rejlő üzleti lehetőséget, és azonnal rendelni szeretett volna belőle. Tekintve, hogy csak a tábla szívét jelentő panel előállítása több mint 25 dollárba került, a team azt a feladatot kapta, hogy úgy fejlessze tovább a terméket, hogy az megfizethető ára révén tömeggyártásra is alkalmas legyen. A kész termék a “Magnetoforetikus kijelző tábla” elnevezést kapta. Ez e cél elérésére létrehozott team ugyanakkor már nem is irodai terméket, hanem – a változó stratégia jegyében – gyerekjátékot tervezett.[1][2][3][4]

A termék annyira sikeres volt Japánban az 1978-as bevezetést követően, hogy a Pilot Pen ki szerette volna terjeszteni a disztribúciót. A terjeszkedés megvalósítása érdekében 1979-ben szabadalmat jegyeztek be az USA-ban. A vezetők felismerték, hogy egy nagy és erős játékgyártó vállalat piaci kapcsolatainak kihasználásával képesek lehetnek az amerikai háztartásokba eljuttatni a találmányukat. Ennek megfelelően a Mego Corporation forgalmazta a Magna Doodle-t 1977-től az Egyesült Államokban. 1989-ben a Magna Doodle-t a tevékenységét diverzifikálni kívánó amerikai TYCO Toys vásárolta meg a View-Master Ideal felvásárlása során (licenszmegállapodást 1992-ben kötöttek). A cég indította az első nagyszabású reklámkampányt a Magna Doodle népszerűsítésére 1990 tavaszán. A kampány hatására a termék – az ádáz piaci verseny ellenére – sorra döntötte az eladási rekordokat. A termék sikerét mi sem példázza jobban, mint az a tény, hogy csak az 1994-es üzleti évet tekintve a Magna Doodle értékesítési volumene a rivális Etch A Sketch-ének négyszerese volt. A tábla értékesítési adatai sorozatban felülmúlták minden más játékét a “mechanic design” kategóriában. 1995-re a hét évesnél fiatalabb gyereket nevelő háztartások csaknem felében megtalálható volt egy példány. 1995 áprilisában a cég a negyvenmilliomodik Magna Doodle előállítását egy aranyozott példány kibocsátásával ünnepelte meg. Az eseményre meghívták a Pilot Pen ügyvezető igazgatóját, Masao Kant is, aki a táblát kifejlesztő team projektvezetőjeként elévülhetetlen érdemeket szerzett a Magna Doodle sikerében. A TYCO az idők során közel tucatnyi verzióban forgalmazta a Magna Doodle-t: utazó-, zseb- és deluxe verzió is készült belőle.[5][6][7]

1997 márciusában a Mattel felvásárolta a TYCO-t, és a Magna Doodle terjesztésének joga 1998-ban a Mattel leányvállalatához, a Fisher-Price-hoz vándorolt. Később az előállítási költségek kérdésében való nézeteltérés miatt pereskedésre is sor került a Pilot Pen America és a Fisher-Price között.[8] 2004-ben az Etch A Skecth forgalmazója, a The Ohio Art Company szerezte meg a Pilot Pen amerikai divíziójától a forgalmazási jogokat (Japán és Dél-Korea kivételével), és ma már a kizárólagos forgalmazója a Magna Doodle-nek. 2004-re összességében 68 millió darabot értékesítettek a termékből.[9][10] Az Ohio Art később lényegében beolvasztotta a termékvonalat az Etch A Sketch termékvonalba, jelenleg Doodle Sketch néven lehet megvásárolni a Magna Doodle utódait.[11] A Fisher-Price Doodle Pro néven gyártja a Magna Doodle alternatív változatát (a fent említett per megnyerését követően).[12]

További érdekesség, hogy a Magna Doodle-t Japánban a Takara Toy Sensei néven forgalmazza. A Magna Doodle mindamellett, hogy elsősorban gyerekjátékként lett sikeres, eredeti funkcióját is megtartotta: a kifejlesztett technológiát Clean Mag néven ipari tisztaszobákban használják (lévén, hogy semmilyen részecske nem válik el tőle írás közben). A Pilot Pen az eredeti technológia felhasználásával Mag Media név alatt olyan elektronikus faliújságokat gyárt, melyeket stadionokban, iskolákban és egyéb közösségi terekben használnak. A legérdekesebb felhasználás minden bizonnyal a búvároké: mivel a Magna Doodle nem grafit vagy tinta segítségével működik, ezért a vízalatti kommunikációra, illetve vázlatok készítésére kiválóan alkalmas – az ilyen irányú igényeket kielégítő Quest nevű terméket az Innovative Scuba Concepct árusítja.[13][14]

Hozzászólások

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s